Rusza druga edycja kampanii Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych

Działania mają się przełożyć na korzyści dla polskich konsumentów.

Wraz ze Światowym Dniem Konsumenta rozpoczyna się druga edycja kampanii edukacyjnej Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych, mająca na celu zachęcić konsumentów do podejmowania decyzji żywieniowych w sposób bardziej świadomy. Ułatwiają to oznaczenia Nutri-Score, obecne na coraz większej liczbie produktów spożywczych, dlatego znaczna część działań kampanii będzie skoncentrowana na przybliżeniu informacji, w jaki sposób działa system Nutri-Score i jak z niego korzystać. Inicjatorami kampanii są producenci żywności oraz wiodące sieci handlowe, którzy dobrowolnie wprowadzili system Nutri-Score do swojej oferty – Danone, Nestle, Auchan, Biedronka, Carrefour oraz Żabka. Firmy te łączą siły na rzecz propagowania lepszych wyborów żywieniowych. Partnerem kampanii została Federacja Konsumentów.

Jak wynika z danych aż 12 milionów[1] Polaków cierpi na choroby dietozależne, do których zaliczane są m.in. otyłość, choroby układu krążenia, cukrzyca typu II. W obliczu narastającej epidemii otyłości eksperci wskazują konieczność wprowadzenia rozwiązań wspierających konsumentów w podejmowaniu bardziej świadomych wyborów żywieniowych. Jednym z takich rozwiązań może być system Nutri-Score, który służy porównaniu produktów z tej samej kategorii i nie wyklucza żadnej grupy produktów.

[1] 12 milionów Polaków cierpi na choroby dietozależne (prawo.pl)

Organizacje konsumenckie podkreślają znaczenie systemu Nutri-Score

Informacje na opakowaniu produktów żywnościowych mają pomóc konsumentom świadomie wybrać żywność odpowiadającą na oczekiwania smakowe, a przede wszystkim na potrzeby żywieniowe. W tym celu już w 2016 r. wprowadzono wymóg, by na opakowaniach produktów spożywczych i napojów bezalkoholowych, sprzedawanych w Unii Europejskiej, obecna była informacja o wartości odżywczej. Europejskie organizacje konsumenckie wskazują jednak na potrzebę edukacji w zakresie czytania etykiet oraz dostrzegają korzyści dla konsumentów płynące z posługiwania się uproszczonym sposobem oznaczenia wartości odżywczej z przodu opakowania. Takim systemem może być Nutri-Score. Jak wynika z badań, system ten jest pomocny podczas robienia zakupów, co potwierdziło 91 proc. konsumentów, którym wyjaśniono sposób czytania Nutri-Score.

– Zaletą uproszczonego sposobu oznaczania jest prostota i intuicyjność. Nabiera on szczególnego znaczenia w przypadku konsumentów, którzy nie potrafią zinterpretować informacji umieszczanych na etykietach. Wyniki badań przeprowadzonych w różnych krajach dowodzą, że Nutri-Score jest najlepiej działającym systemem, pomagającym konsumentom w porównywaniu wartości odżywczej produktów z tej samej kategorii – podkreśla Elżbieta Szadzińska, wiceprezes Rady Krajowej Federacji Konsumentów.

 

Nutri-Score w Polsce

Nutri-Score to system znakowania żywności umieszczony na przodzie opakowania produktu w postaci prostego kodu składającego się z 5 liter (od A do E) i odpowiadających im kolorów (od ciemnozielonego do czerwonego) przedstawionych na skali. System jest bardzo intuicyjny – produkty oznaczone literami A i B warto spożywać częściej lub w większej ilości, produkty oznaczone literą C powinno się spożywać w sposób umiarkowany, z kolei produkty z literami D i E należy spożywać rzadziej lub w mniejszej ilości. System Nutri-Score, został opracowany przez zespół naukowy i jest obecny na polskim rynku od 2021 r. Ma on zastosowanie do tych produktów spożywczych, które posiadają na opakowaniu informację żywieniową. Nie znajdziemy go na produktach takich jak owoce i warzywa oraz na żywności specjalnego przeznaczenia – dla niemowląt i osób chorych. Firmy stosujące system Nutri-Score wdrażają go w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, stawiając sobie za cel zachęcanie Polaków do lepszych wyborów żywieniowych.

Nutri-Score nie wyklucza z diety żadnych produktów i nie zastępuje informacji żywieniowych umieszczanych na etykietach. Stanowi dodatkową informację, która ma ułatwiać konsumentom podejmowanie bardziej świadomych decyzji żywieniowych – podkreśla Marta Nowicka, rzecznik kampanii Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych.

Nutri-Score rekomendowany przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem

Podobnie jak organizacje konsumentów, również Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC), będąca częścią Międzynarodowej Organizacji Zdrowia (WHO), podkreśla wyższość systemu Nutri-Score nad innymi systemami znakowania. Dowody naukowe, świadczą, że system ten może być skutecznym narzędziem prowadzącym konsumentów do zdrowszych wyborów żywieniowych. Wyniki badań wykazały, że osoby spożywające więcej produktów z wyższym wskaźnikiem FSAm-NPS odpowiadającemu mniej korzystnej ocenie Nutri-Score (oznaczenia E), były narażone na większe ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe. Tym samym wnioski z badań potwierdziły zasadność korzystania z Nutri-Score do oceny wartości odżywczej produktów jako strategii mającej na celu zapobieganie chorobom przewlekłym.

Kampania Nutri-Score poprzez edukację chce zachęcać konsumentów do podejmowania świadomych wyborów żywieniowych, a w konsekwencji korzystnie wpływać na zdrowie Polaków. Nutri-Score to system znakowania żywności umieszczony na przodzie opakowania produktu w postaci prostego kodu składającego się z 5 liter (od A do E) i odpowiadających im kolorów (od ciemnozielonego do czerwonego). Więcej informacji o systemie Nutri-Score znajduje się na stronie www.systemns.pl

Kontakt dla mediów:

Marta Nowicka, rzecznik kampanii Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych rzecznik@systemns.pl

Więcej informacji:

  1. systemns.pl
  2. Badanie online (CAWI) z panelu Kantar, dla Danone, Nutri-Score, Warszawa; 23.07.2020
  3. Health at a Glance: Europe 2022
  4. IARC Evidence Summary Brief No. 2 The Nutri-Score: A Science-Based Front-of-Pack Nutrition Label Helping consumers make healthier food choices
  5. Objective Understanding of Front-of-Package Nutrition Labels: An International Comparative Experimental Study across 12 Countries

Źródła informacji o Nutri-Score

Międzynarodowa Organizacja Zdrowia WHO Europe

Development of a new front-of-pack nutrition label in France: the five-colour Nutri-Score, link do publikacji

Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC)

Nutri-Score Factsheet, link do publikacji

ScienceDirect

mpact of Different Front-of-Pack Nutrition Labels on Consumer Purchasing Intentions: A Randomized Controlled Trial, link do publikacji

Santé Publique France

Nutri-Score, un logo plébiscité par les Français, link do publikacji

NUTRI-SCORE FREQUENTLY ASKED QUESTIONS, link do publikacji

NUTRI-SCORE IT’S EASIER TO EAT BETTER, link do publikacji

National Center for Biotechnology Information (NCBI)

Impact of the front-of-pack 5-colour nutrition label (5-CNL) on the nutritional quality of purchases: an experimental study, link do publikacji

The 5-CNL Front-of-Pack Nutrition Label Appears an Effective Tool to Achieve Food Substitutions towards Healthier Diets across Dietary Profiles, link do publikacji

Tarcza ochronna, bezpieczeństwo
Ustawienia prywatności
Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.
Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.